Vad fan hände? Vad händer nu?

tisdag 4 maj 2010

Gnäller igen

Politik
Valår är inte mitt val av år. Valfläsket är inget annat än skulor för själen. Uppdiktade av kanslister, PR-apparaten och den begränsade del av politikerkåren som vet att tyda krumelurer på papper.

Högern
Förslaget om att utförsäkrade ska jobba som fartgupp utanför Lundsbergs Skola är inte bra. Fånhögerns kunskap om, samt inställning till, kultur, är inte heller bra. Eller att termen ska "ombrandas" till Event. Da Buzz, James Bond och DI... räcker inte hela vägen. Faktum är att en höger gör ont. Inte minst på den som redan fått några stående räkningar. En spark i arslet kommer heller aldrig att fullt ut kunna ersätta en klapp på axeln eller en knuff i ryggen. Därför tycker jag att högern är ett tveksamt alternativ. Ett dumdrygt.

Vänstern
Förslaget om att alla ska få mer pengar, ett friare arbete, mer ledighet, gratis kollektivtrafik, bättre sjukvård, bättre allmänna skolor, bättre miljö....är i sig jättebra. Väl rutet! Tyvärr så kan inte fler allaktivitetshus och manifestationer medelst stenkastning fullt ut bekosta detta. Just det faktum att de som är vänster om socialdemokratin inte heller innehaft ett låglönearbete gör också solidariteten med undersköterskan lite speciell. Nej, åtta år på universitetet och två år i Berlin är inte arbete. Nej, man kan inte DeeJaya sig ur krisen. Skiten måste torkas av någon.

Mitten
Hit räknar jag Socialdemokratin. Tvärsnittet. Killar och tjejer som Sahlin skulle säga. Mannen på gatan. Kvinnan i kassan. De som tar fajten. Dom de talas om. De som staterar i valfilmerna. Men som sällan kommer till tals. För det låter inte alltid så bra oredigerat. Det följer inte rörelsens libretto. Jag får allt som oftast, efter frågan om vad jag jobbar med, ett sanningens ord från de som bär upp och bekostar samhället. De börjar tyvärr oftast så här....jag är inte rasist men.....

SD
Tyskar i svenskfolkdräkt. Det svänger inte.

Vad jag ska rösta på? Jag vet inte. Hur i helvete skulle jag kunna veta det.

Det katolska prästerskapet
Jag tycker att katolska präster ska sluta att våldta barn. Det är ett okristligt beteende....i någon mening i alla fall.

Nu är allt slut
Madde och Jonas har gjort slut. Jag vet inte hur jag ska komma över det där. Det gör så ont.

och slutligen något positivt....
Mitt höftben slutade att knäppa i ca fem minuter idag.

Leo Sayer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar