Vad fan hände? Vad händer nu?

fredag 26 mars 2010

Nötmix

Inte sällan blir det oavsiktliga, det aningslösa, till den mest sublima humor. Komiska små mästerverk, för bra för att vara genomtänkta. Exemplen finns överallt.

Bioannonsen för filmen Eastern Plays. "En bättre bulgarisk film kommer du inte att se i år". Många bottnar. Bottenlöst komiskt.

eller som när den textade översättningen av repliken "I like the way she handle the Scotch" renderade i "Jag gillar sättet på vilket hon hanterar tejp"....i sammanhanget svårt roligt.

Här hade jag ocks tänkt att visa ett fotografi på ett påskblomsterarrangemang förevigat på konsum vid Brommaplan. Men den där kabeln som går från mobilen till datorn är i skrivande stund så oerhört försvunnen som en sådan sladd någonsin kan bli. Visualisera istället liljor i vas, på vasen en ditlimmad porslinskyckling med långa randiga poplinbyxor och lågskor. Varför gjordes den? När jag tänker på att någon kommit på ¨konceptet, ritat ner det, sålt in det och låtit tillverka skiten bubblar garvet under dubbelhakan.

När blir konstigt roligt och varför? Varför gör jag på mig när Elaine skrattar åt den där Pez figuren? Varför lirar konstigt och roligt så bra ihop?

Jan Stenmark har det. Köpte hans senaste "Du och Jag" som väntebok på Arlanda. Han skruvar är otagbara.

"Ni undrar förstås varför jag bär omkring på en golvlampa här i skogen - sådan är min läggning"

Vit månad. Blå själ.
Jag snärjde in mig i ett impulsivt löfte som blev till en verklighet som nu biter mig i arslet. En vit månad! Och detta mitt i en arbetsintensiv period med för mycket att göra, med lite jobbigt runt hörnet, en viss befogad ängslan och lite annat skit. Lite fredaglull skulle med andra ord sitta som en smäck runt en näck. En bärnstensfärgad single-malt och en Imperial Ale skulle göra så gudagott i min försakade gom och själen skulle dansa en galen gök. Men vitt ute, vitt inne och på den trettonde dagen... vitnande knogar på knuten näve.

Jag behövde därav akut förströelse i form av bra TV. Så vad bjuder min TV-fredag? Jo, en tablå från sodom skapad av djur. På prime time bjuds konståkning, Så ska det låta, Skavlan, Engelska trädgårdar, Petra Mede Show (dough), Lets dance och Stargate Universe.

Men.... en vit månad på tjugotre år. Det är ett såväl medicinskt som socialt experiment.....man bör klara. Eller hur!?

Saltön
Saltön har blivit viktig i Sverige. Det är där vi står idag.

Återkommer med en utläggning om nöjesparker och sådant som hör därtill. Åkattraktion är för övrigt ett roligt och konstigt namn på karusell.

Törstig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar