Vad fan hände? Vad händer nu?

tisdag 14 december 2010

Tjihad?

Kom vi undan med blotta förskräckelsen? Vi kan väl tacka högre makter för att denne hötorgsbombare led av för tidig självutlösning och att det personliga korståget ändade i ett veritabelt magplask. Småbarnspappans till synes farsartade sorti har dock påtaglig sprängverkan, inte minst medialt. Kanske hade den avsedd effekt. Han tog onekligen ett mentalt livtag på en hel nation, utan att ha ihjäl någon annan än sig själv. Ett terrordåd är dock ett terrordåd om än tagen ur en tummad hobbexkatalog. Sveriges moderna historia rymmer idag såväl ministermord som terrorordåd. Vi är därmed ett land bland andra och inget isolerat utopia. Gott så. Vi kan inte, några idioters önskan till trots, heller isolera oss från världen. Ty vi är en del av den. Detta innebär att vårt land kommer att berikas/anrikas med en salig blandning av människor, religioner, dogmer och sedvänjor. Vi befinner oss i en folkvandringstid där migrationen är en juggernaut som ingen enskild nationalstat rår på. Detta är nog till det bästa då jag tror att fred och respekt kommer ur genomlevd friktion, inte genom isolation. Med detta sagt, när en ung man önskar ta livet av sig själv och andra bör vi ställa oss frågan varför just denna unge religösa man man väljer att agera som han gör. Det svaret finner vi nog inte i koranen. Snarare det morderna samhällets tendens att rangordna människor socialt och mantrat att synas och tillhöra till varje pris. Man kan även ställa sig frågan om man själv har en del i det som sker. Vi är ju inte alltid så hyggliga i våra vardagliga omdömen. I alla fall inte jag. Civilförsvaret går nu ut med en pråpå om vaksamhet mot människor med avvikande beteende. Jag hoppas att denna uppmärksamhet kommer att riktas mot alla medborgare, inte minst de som väljer att fördöma dem som håller sig nyktra i jul.

Men i alla gudars namn, glöm inte att driva med varandra, folk som religioner. Ha kul åt varandra, men med varandra.

Nu är det kortbane-VM i simning. Man simmar i en kortare bassäng. Och det vill man ju se.

Idag är det pingis-chock, meta-derby extraordinär mellan Norrtulls SK-Ängby SK. Vasa Real 19.30. Kom. Jag är där. Vi kan heja tillsammans. Det kommer att bli skönaste grejen idag. Jag har gjort egna klistermärken.

Ps, den ängel som ledsagar mig genom helvetet att köpa en ny dator och installerar den åt mig kommer jag att bjuda på fin middag medelst drink på Gondolen. Sajna nedan.

Fred och kärlek!

Kraken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar