Vad fan hände? Vad händer nu?

torsdag 11 februari 2010

Melodi? Fest? Val?

Deltävling i Melodifestivalen. Med Christine Meltzer. I Örnsköldsvik. Ett framfall i rätt riktning i strävan mot den kulturella nollvisionen? Bred lördagsunderhållnig för den Bag-in-Box slumrande lithiumgenerationen? Ja och Nej. Folkfest.

Nu kanske ni tänker att indiefarfar ska hålla käften och sluta att raljera över årets största kulturevent. Att någon som mest läser deckare och ser på repriser av Seinfeld inte ska kasta spjut i radhus. Nej då, teven ska slås på och den vidöppna dörren ska slås in.

Faktum är att jag nog ville se. Jag föreslog det för T. Hade köpt kallskuret och brie på ICA Brommaplans Supermarket. Och jag åt sådana där remmar. Med armlängds avstånd till skämskudden. Hade jag inte varit på 40-års fest nu på lördag hade jag nog röstat i deltävling två. T röstade på Salem.

Ett kronologiskt utvik.

Perelli tog i från insidan av låren och leverade tysk-ungersk schlagerdisco med Nanne Penntroll och Sonja Aldén. Det var inte det minsta proggigt. Jag hörde varken orden arbete, omsorg eller solidaritet i texten.

Ola. Tillägnade låten till sin frisör. Ola sjöng över en produktion. Och han menade allvar. Om jag hade ett hopprep så. Om. Om. Om. Ola Buslugg.

Jenny Silver. Fd Ölund. Är i sitt sökande efter identiteter idag en av Sveriges konstigaste artister. Högererarmen förlorade sig i en orientalisk "Vogue". Vänsterarmen teg men glänste. Låten. Lite som tidig Saint Etienne. Inte dåligt. Nu hoppas jag att allt utvecklar sig bra för J.Silver. Med eller utan artistiska filter.

Linda Pritchard. Kvällen första skämskudde, men för sent. You making me Hot Hot Hot? Not Not Not. Varje not drog i tarmen och värkte ut i vänsterarmen. Som en improviserad Shakirapastich från gomorra.

Pain of Salvation. Ett barfotabarns vädjan efter en kram. En musfälla. En praktpekoral. Verkligheten överträffar alltid komedin. Pain of Salvation. You said what now?

Nu kommer vi in i det skede av programmet där Meltzer säger att här i Norrland kan man säga kåta utan att det blir genant. Det var fel.

Anders Ekborg! Guldet blev till kvicksand. Vad jag led med dig. Och publiken.

Jessica Andersson. T tyckte att hon var bra för att hon såg ut som en riktig kvinna. Vi slog fast att det var bra. Minns inget av låten. Inte en ton. Det var förmodligen ett stycke stor musikhistoria som gick mig förbi där. Tänk om man kunde dra klockan tillbaka.

Frispråkarn. "Jag har hustlat ett bra tag men nu är jag här" !? "Singel" blir ett passande namn på en sista singel. Ett tragikomiskt mästerverk från Sveriges i särklass vitaste rappare . Kommer att bli en YouTube klassiker hos såväl ironisk ungdom som hos allmogen. Singel? Jo du är gruset i det svenska hip-hop maskineriet. Sollentunas Vanilla Ice blir en thriller att följa. En Spinal-Tap med markerade baskaggar.

Salem. Trodde aldrig att en kille som spelar på de svarta tangenterna skulle kunna avgå med seger i det här sammanhanget. Poetic Justice?

Vad ska man göra? Jo! Drick upp! Ställ upp! Turn on your set!

Herr Aber

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar